Георгиеви
Странни медии
KremMed-jpg-0w85
Доскоро не отказвах на никого приятелство във Фейсбук. В следствие на това в списъка ми с приятели има поне 100-тина, които не познавам или съм забравил кои са. Вероятно на тях се дължи зачестяването "жълтите" информационни материали, които заливат нюзфийда ми напоследък.

Някои от тези "новини" обаче са откровена пропаганда на управляващите в Русия, затова се опитах да разбера каква е мотивацията на хората, които ги публикуват в информационните си сайтове. Реших да направя това проучване как се финансират подобни медии.

Не постигнах ясен резултат от разследването си, но останах с убеждението, че тези сайтове харчат чужди пари и повечето се опитват да скрият собствеността си. Освен това материалите, които публикуват доста се препокриват и има вероятност да идват от едно и също място.

Ако мога да обобщя, темите които намират място в разгледаните от мен сайтове са:
  • Колко лоши са американците;
  • ЕС всеки момент ще се разпадне;
  • Руското оръжие е най-доброто на света;
  • Западните корпорации мислят по какъв начин да изтребят човечеството;

Тук-там влиза и по някоя жълта или фейк (невярна) новина, като тази за обръщението на Киану Рийвс към света, което най-вероятно е съчинено от рускоговорещ човек.

В продължение на месец вадих от фийда си във Файсбук различни новини от подобен тип и се опитвах да установя за публикувалите ги сайтове следните факти:

1. Кой/кои лица са собствениците им;
2. Има ли фирма (търговско дружество), което стои зад сайта;
3. Какви са финансовите резултати на това дружество и как се издържа сайта;

Ето какво открих:

bultimеs.com

Този сайт е създаден на Wordpress и хостван в Netinfo. Собственик на домейна е Крум Фильов Фильовски. Въпреки, че на сайта има реклама, липсва търговско дружество, което да стои зад сайта. Единствената активна фирма на К. Фильовски в търговския регистър има загуба 48 хил. лв. за 2011, 58 хил. лв. за 2012 г., 69 хил. лв. за 2013. За 2014 г. фирмата има печалба 10 хил. лв., но тя е формирана най-вече от продажбата на ДМА. Ето профилът му в една руска мрежа: http://russiaru.net/id277021 . Не е ясно как се финансира този сайт и кой е истинският му собственик.

virus1-png-x3ab
В момента този сайт даже има вирус, който иска да ви вкара троянски кон под формата на обновление за флаш плeър.

bradvа.bg

На този сайт макар и трудно, все пак може да се намери собственикът му. В случая това е търговското дружество Новуз Медия ООД (с предишно има Акваголд ЕООД). Това дружество има трима съдружника, като най-голям дял има управителят му - Борислав Бориславов Сретков. Това дружество отново е загуба за 2012/13 - съответно 1000 и 4000 лв. На един от съдружниците е имало запор от банка, но той е оттеглен. Фирмата има само един социално и здравно осигурен човек. За 2014 г. все още не са публични счетоводните отчети. Тук също не става ясно, как сайта финансира дейността си.

Вig5.bg

Този сайт има добре написана рекламна тарифа и отскоро има надпис, че сайта е собственост на фирма Биг 5 ООД, която има двама съдружника Милена Михайлова и молдовския гражданин Цверкович Александр. За последния намерих в мрежата, че някакви украинци го обвиняват в измама: http://babyonline.com.ua/vori Тъй, като фирмата е новосъздадена, няма публикувани отчети в счетоводния регистър.

Budnaеra.com

Този сайт ме затрудни най-много. Регистриран е през 2013 г. на Адриан Антонов, живущ в Arundel, Австралия. В австралийския търговски регистър намерих само едноличен търговец, регистриран на същото лице, а за този тип фирми там няма счетоводни данни.
 
Сайтът дели споделен хостинг със следните други български сайтове:
* www.epochtimes-bg.com
* epochtimes-bg.com
* stscript.info
* www.4lifebg.info
* 4lifebg.info
* lafbg.net
* www.stscript.info
* www.lafbg.net
* www.marketwd.info
* buytemplates.biz
* www.shabloni.org
* shabloni.org
* www.fdm40.org
* www.fdm40.net
* privateguideholland.eu
* marketwd.info
* www.budnaera.com

Прави впечатление, че този сайт в допълнение на поддържането на руските интереси в България, атакува и Китайската комунистическа партия. Вероятно това е свързано с австралийската локация на собственика му.

worldtodaybg.com

Този сайт е собственост на Павел Иванов от Пловдив. Единствената му фирма е с нулеви отчети. Ето кеш от профила му в narod.ru:
Pasha850_narod ... e_Informer.htm



Извод:

Разгледаните тук "информационни" сайтове ни облъчват с пропаганда, но реално не отчитат приходи. За своето съществуване обаче те отделят не-малки ресурси (разработка, хостинг, публикуване на съдържание, реклама социални мрежи).

Почти всички сайтове показват реклама от мрежата на adnow.com. Тя е базирана в Лондон и е собственост на руски гражданин.

Също така изглежда, че повечето от тях вземат специални мерки да не става ясна собствеността им. Това навежда на мисълта, че някой друг плаща за да сме "информирани".
Simeon
17.11.2015 14:58
Абсолютно мога да потвърдя за първия сайт bultimes, направиха ми впечатление точно същите неща описани по-горе относно публикациите им, и от скоро не ги следвам във фб, защото там ги открих първоначално.
Viper
17.11.2015 15:41
Е, нормално е след като всичките "аналогови" медии пропагандират в полза на Щатите/ЕС, да има и няколко електронни такива, които да пропагандират за Русия.
Milen Georgiev
17.11.2015 15:48
@Viper - лошо няма. То и електронни медии има, които пишат за Щатите/ЕС, обаче на тях собствениците им са публично известни. Някои даже пишат и грантовете си (финансиранията си) на първа страница.
Някакво име
17.11.2015 16:08
Тия, които пишат за САЩ и ЕС обикновено са поне с една идея по-малко нелепи. Най-малкото не претендират, че "САМО ТЕ КАЗВАТ ШОКИРВАЩО ИСТИНАТА" чрез цитати на Ванга.
Andromach
17.11.2015 16:42
Ванга каза, че прозападните медии ще бъдат изкупени от праси.
Gocho Bardarsky
17.11.2015 17:05
Вчера попаднах на един профил във фейсбук където уж са българи а не могат да пишат правилно български. И като започнах да им играя по нервите и да ги бъзикам многократно да се научат да пишат на български защото другарят Путин за всяка грешка ще ги глоби по 5 рубли, започнаха да ме псуват на руско- български. Аз продължих да си правя гаргара с тях докато не ми изтриха коментарите и ме блокираха да не мога да им пиша повече. Който иска може да поупражнява с тях. Голямо веселие пада. България за Русия
https://www.facebook.com/lovemypage1818/?fref=nf
 И на това комуниста или социалиста или АБВ-гиста Румен Петков (и той не знае какав е), не е хибридна война здраве му кажи.
Nik
17.11.2015 18:19
Липсва стожерът на русофобите- faktor.bg Кой го финансира? Кой го управлява? Въпроси без отговор. Нали били "прозрачно финансирани"???
17.11.2015 20:40
Осфен агресивно-русофобския faktor.bg, който развали нашия национален празник 3-ти март със зловонията, които бълваше с дни, OFFNews пък е финансиран от Сорос и е много по промиващ мозъци от всички русофилски накуп, точно защото има повече лигитимност и лустро!
17.11.2015 20:42
Поздравления. Ето още сайтове. Във форума на този сайт има и Фейсбук страници.

http://petatakolona.com/spisak-na-saytovete-razprostranyavashti-ruska-propaganda/
Gorski
17.11.2015 21:11
Ама и ти, Милене, си яко зомбиран и надъхан със проамериканска пропаганда! Мисли бе, човек!
нинджа
17.11.2015 21:23
Моля те моля те моля те. направи го и за още сайтове, пълно е с боза
Milen Georgiev
17.11.2015 21:50
@Николай Колев със сигурност има и много медии, които са пристрастни/финансирани от запада. Добре е да се знае кой какъв е, за да може да се отсее истината. Стана така, че за да се направи преценка трябва да се направят много проверки:

  • Мъчи ли се медията да остане в анонимност?
  • Някой друг ли плаща за издръжката ѝ?
  • Каква стратегия за дезинформация използва: изцяло лъжливи материали, силно или леко изопачени, или точни, но едностранчиви?

От посочените сайтове по-горе faktor.bg вероятно е същия, като тези, които описвам в статията си, само че е с анти-руска ориентация. Докато негови материали рядко са ми се показвали във фийда, то в момента имам няколко от цитираните от мен "медии".

Другия - OFFNews по-често ми излиза в новините, но собствеността му е ясна, пък и за 2013-та са платили данък върху 43 хил. лв.
Тихомир
17.11.2015 22:30
Тези сайтове, които си изброил играят на дребно и нямат собствен контент. Всичките им статии са копирани от БЛИЦ/ПИК и останалите медии на Пеевски. Ако трябва да търсиш руска пропаганда е търси там. БЛИЦ е обявен за най-посещаван сайт в българското уеб пространство и неговата пропаганда достига до милиони - това не аз го твърдя.

Абсурдно е да се мисли, че тези сайтове се финансират от нещо по различно от обикновени интернет реклами. Те нямат собствен контент, което е основно изискване за финансиране. Все пак съм запознат с тези условия, защото и аз съм имал подобен сайт и мене са ме обвинявали в какво ли не, а само вадех дефакто колкото да покривам разходите за сървър и да си плащам кафето, но не и повече.

Такива сайтове са еднодневки, въртят се докато им писне на собствениците да спамят.

Иначе те използват АдНау, понеже сигурно нямат АдСенс. АдСенс имат изискване за авторски/оригинален контент, какъвто те го нямат. При тях всичко е копи/пейст, а АдНау няма такива изисквания.
Milen Georgiev
17.11.2015 22:57
@Тихомир както съм написал по-горе - всичко започна от това, че имам много повече споделяния от тези сайтове, от колкото от други популярни медии, в т.ч. и БЛИЦ. Също така някои новини се появяват първо на RT, след това при тях и накрая при БЛИЦ. АдНау много ме съмнява да ги издържа. На мен ми сервира само реклами за отказване от цигарите или за косорастеж.

От разглеждането си съзнателно съм пропуснал сайтовете, които са чисто жълти. Те пускат много "шокиращи" новини - годни за масова консумация, за разлика от тези, които използват жълтите новини само като допълнение. Жълтите сайтове показват и много по-качествена реклама, за да си осребрят посещенията.
KkK
18.11.2015 03:43
сайт с име Bradva ми нормално да е руски...виж ако беше планета или чалга или нещо такова може и да е български.пък ако е повече нефт още нефт много нефт. Сигурно щеше да е американски,както и бежанци още бежанци повече бежанци най-вероятно е немски..

Кой в какво вярва сам избира!Истината никои не я знае..и най-вероятно никой от нас няма да я узнае.
Избора си е изцяло твои.